Elevhälsa är ett omfattande område som sträcker sig från att stödja elevernas fysiska och psykiska välbefinnande till att säkerställa en trygg och stödjande skolmiljö. Digitala verktyg och nya arbetssätt skapar möjligheter för hur skolor arbetar med elevhälsan, och flera skolor använder nu moderna metoder för att nå fler elever och möta deras behov.
Den här artikeln belyser olika aspekter av elevhälsa, med särskilt fokus på hur digitaliseringen förändrar tillgången till elevhälsans stöd.
Vad är elevhälsa?
Elevhälsan är en central del av skolans organisation med syfte att främja elevers hälsa, välbefinnande och förutsättningar till lärande. Genom att integrera förebyggande och hjälpande åtgärder, samt att säkerställa att eleverna får en stödjande inlärning, bidrar elevhälsan till en trygg och gynnsam lärmiljö.
Elevhälsan omfattar stöd för elevernas fysiska, psykiska och sociala välbefinnande genom hälsoundersökningar, psykologiskt stöd, specialpedagogiskt stöd och hälsofrämjande arbete. Genom att hantera och förebygga mobbning, motverka frånvaro och erbjuda psykosociala insatser bidrar elevhälsan till att eleverna trivs och mår bra, vilket i sin tur förbättrar deras studieresultat.
Läs mer om vad elevhälsa är och vad elevhälsan ska innefatta: Vad ingår i elevhälsan?
Verktyg som Allbry erbjuder värdefull data och stöd för att planera och genomföra elevhälsoinsatser, vilket stärker en effektiv och integrerad elevhälsa.
Elevhälsa: Uppdrag
Elevhälsa är centralt för att stödja elevernas välbefinnande i skolan. Elevhälsoteamet, bestående av skolsköterska, skolkurator, specialpedagog, studie- och yrkesvägledare, skolpsykolog och skolläkare, spelar en nyckelroll för elevhälsan.
Skolkuratorn, studie- och yrkesvägledaren (SYV) och specialpedagogen har alla viktiga roller i elevhälsan. Skolkuratorn stödjer elevernas psykosociala och emotionella hälsa genom samtal och gruppaktiviteter, medan SYV hjälper elever att fatta beslut kring studier och karriärval. Specialpedagogen fokuserar på att skapa en inkluderande lärmiljö för elever med särskilda behov genom individuellt stöd.
Inom den medicinska delen av elevhälsan ingår skolsköterska och skolläkare. De kan ge råd och stöd kring olika hälsofrågor, utföra hälsokontroller och vaccineringar, samt hantera akuta sjukdomsfall och skador som inträffar under skoltid.
Skolpsykologen samarbetar med skolans personal med målet att skapa en stödjande och utvecklande miljö för eleverna. De huvudsakliga arbetsuppgifterna innefattar att utreda elevers kognitiva förutsättningar, handleda och utbilda berörd personal samt bidra med verktyg och metoder för bemötande och undervisning.
Läs mer om elevhälsans uppdrag: Elevhälsa: Så ser elevhälsans uppdrag ut
Läs mer om elevhälsans olika professioner: Elevhälsa: Skolhälsovård, elevhälsovård och elevhälsa
Läs mer om vad som ingår i elevhälsan: Elevhälsa: Vad ingår i elevhälsan?
Allbry erbjuder verktyg och digitala lösningar som stärker elevhälsan. Med Allbrys plattform får skolor stöd för att öka tillgängligheten och effektivisera det systematiska arbetet. Genom att integrera digitala lösningar kan elevhälsoteamet effektivt identifiera och åtgärda problem.
Elevhälsa: Skollagen
I Sverige är elevhälsan en viktig del av skolans uppdrag, och regleras av Skollagen (2010:800). Skollagen ställer krav på att eleverna ska tillgång till ett elevhälsoteam som kan stötta elever både fysiskt, psykiskt och socialt. Enligt Skollagen, 2 kap. 25 §, har varje elev rätt till elevhälsa under hela sin skoltid. Syftet är att främja elevernas hälsa och på så sätt skapa bättre förutsättningar för lärande och utveckling.
Skollagen föreskriver att alla elever ska ha tillgång till en samlad elevhälsa som omfattar skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator, specialpedagog och studie- och yrkesvägledare. Idag tyder dock många studier på att det finns en stor variation mellan olika skolor och elevers tillgång till elevhälsa.
Regeringskansliet och Utbildningsdepartementet har pekat på att elevhälsans uppdrag ofta är otydligt och att många elever inte får tillgång till de förebyggande och främjande insatser som skollagen förordar. Dessutom saknas ofta resurser för att skapa inkluderande lärmiljöer, utveckla anpassningar och stödinsatser som bidrar till en hälsofrämjande miljö.
Elevhälsan står inför flera utmaningar när det gäller att uppfylla kraven i skollagen, men digitala lösningar erbjuder nya möjligheter att möta dessa behov och genom digitalisering kan tillgången till elevhälsa ökas och göras mer jämlik.
Läs mer om elevhälsans utmaningar och skollagen här: Skollagen: Elevhälsa
Allbry erbjuder digitala verktyg och resurser som gör det möjligt för fler elever att få stöd. Genom att sänka tröskeln till att hjälp kan Allbry bidra till att fler elever får det stöd de har rätt till enligt skollagen.
Elevhälsa: Psykisk hälsa
En kartläggning från Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor belyser det bristande förtroendet för skolans elevhälsa bland unga. Studien visar hur avgörande elevhälsan är för att stödja ungas psykiska hälsa.
Enligt kartläggningen önskar unga en mer aktiv och synlig elevhälsa. Eleverna önskar ökad tillgång till elevhälsopersonal, både fysiskt på plats på skolan och via digitala kanaler. Många unga efterfrågar även att elevhälsan ska vara lättillgänglig och kunna erbjuda stöd utan hinder genom en ökad närvaro och synlighet i skolvardagen.
Kartläggningen visar på att det finns många områden som behöver förbättras, och att flera aktörer måste samarbeta för att skapa bättre förutsättningar för ungas psykiska hälsa.
Läs mer om kartläggningen och ungas psykiska hälsa: Unga och psykisk hälsa: Skolan en viktig arena för stöd
Genom digitala plattformar ökar möjligheter till stöd för eleverna. Genom Allbry kan elevhälsan erbjuda flexibla kontaktvägar utifrån elevernas behov. Med den digitala närvaron sänks tröskeln till stöd.
Elevhälsa: Elevhälsoplan
En elevhälsoplan är ett strategiskt verktyg som strukturerar skolans arbete med att främja elevhälsa. Elevhälsoplanen definierar ansvar, identifierar och förebygger hälsoproblem, samt ger stöd för elevernas fysiska, psykiska och sociala välbefinnande. Planen skapar en tydlig översikt över rutiner och insatser, och säkerställer att både elever och skolpersonal får det stöd de behöver för att skapa en trygg och stödjande skolmiljö.
En väl genomarbetad elevhälsoplan skapar förutsättningar för en förbättrad samverkan mellan lärare och skolpersonal, bättre hälsa hos eleverna, en tryggare skolmiljö och samt att elevernas akademiska framgångar stödjs. Tidiga insatser kan förhindra att små problem utvecklas till större hinder för elevens utveckling och välbefinnande.
Läs mer om vad en elevhälsoplan ska innehålla: Elevhälsoplan: En guide till främjande och stödjande insatser i skolan.
Genom att ta hjälp av digitala verktyg som Allbry kan arbetet med elevhälsoplanen effektiviseras. Allbrys plattform ger insiktsfull statistik och en tydlig bild av elevernas välbefinnande och möjligheter till lärande. Detta möjliggör en träffsäker planering och styrning av insatserna, vilket bidrar till en mer stödjande och effektiv lärandemiljö.
Elevhälsa: Systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete har en avgörande roll i elevhälsans arbete. Det systematiska kvalitetsarbetet syftar till att säkerställa att alla elever får en högkvalitativ och likvärdig utbildning och möjliggör att samtliga elevers individuella behov tillgodoses. För att nå dessa mål inleds arbetet med att samla in data om nuvarande resultat och identifiera specifika behov inom elevhälsan. Denna data analyseras sedan för att finna områden som behöver förbättras.
Systematiskt kvalitetsarbete är särskilt viktigt för elevhälsan sedan detta arbete ger en gemensam förståelse för vad som behöver förbättras och säkerställer att skolan kan erbjuda anpassat stöd till sina elever.
Läs mer om systematiskt kvalitetsarbete:
– Systematiskt kvalitetsarbete i skolan
– Elevhälsa: Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg som Allbry stödjer det systematiska kvalitetsarbete genom att erbjuda kvalitativ statistik som lägger grund för det systematiska arbetet. Statistiken ger en tydlig överblick över elevernas hälsa och elevhälsans insatser.
Elevhälsa: EHM-modellen
Elevhälsomötet (EHM) syftar till att främja samverkan mellan skolans professioner i arbetet med elevhälsan. Genom att integrera lärande och elevhälsa skapas en dynamisk och stödjande miljö i skolan. Modellen bygger på att alla skolans professioner arbetar tillsammans för att identifiera och åtgärda elevernas behov.
Läs mer om EHM-modellen: EHM: Vad ska elevhälsomötet innefatta och på vilket sätt främjar digitaliseringen EHM-modellen?
Digitalisering spelar en viktig roll i att förstärka EHM-modellen genom att erbjuda verktyg för rapportering och dataanalys. Genom att använda digitala verktyg som Allbry får skolan en gemensam överblick av elevernas hälsa. Med hjälp av Allbrys rapporteringssystem kan skolan och elevhälsan samla och analysera data om elevernas situation, inklusive orosnivåer och stödbehov.
Elevhälsa: Skolkuratorns roll
Skolkuratorn arbetar med psykosociala frågor i skolan och de huvudsakliga uppgifterna inkluderar stödjande och vägledande samtal till elever. Att arbeta med att förebygga psykisk ohälsa och sociala utmaningar genom att främja en trygg och inkluderande skolmiljö. Att ge stöd och vägledning till lärare och föräldrar om hur de kan stötta elever i behov av extra stöd. Samarbete med andra professioner inom elevhälsan samt andra viktiga samhällsfunktioner så som barn- och ungdomspsykiatrin samt socialtjänsten, för att säkerställa att eleverna får rätt stöd, samt att delta och hantera akuta situationer och ge stöd till både elever och personal vid exempelvis sorg, olyckor eller konflikter.
Läs mer om skolkuratorns uppdrag: Elevhälsa: Skolkuratorns roll
Under de senaste åren har allt fler kuratorer utökat sitt arbete genom att även vara digitalt tillgängliga. Detta gör det möjligt att nå fler elever och arbeta mer träffsäkert inom det systematiska elevhälsaarbetet. Med hjälp av Allbrys plattform kan skolkuratorer inte bara öka sin tillgänglighet för eleverna, utan även få bättre verktyg för rapportering och fördjupad insikt i elevernas hälsa.
Elevhälsa: Tystnadsplikt och sekretess
För att skydda elevernas rättigheter och säkerhet är tystnadsplikt och sekretess fundamentala aspektar av elevhälsans uppdrag. Många elever oroar sig för att information ska röjas, vilket påverkar förtroendet för elevhälsopersonal.
Tystnadsplikt innebär att inte avslöja information utan samtycke, medan sekretess är mer specifikt reglerad. Elevhälsopersonal måste följa dessa riktlinjer noggrant. Förtroendet för skolkuratorer kan vara lågt, särskilt om elever inte är informerade om när och varför deras information delas.
Läs mer om elevhälsa och tystnadsplikt: Elevhälsa: Tystnadsplikt och sekretess
Allbrys digitala kurator, Botrus Botrus, understryker behovet av förbättrad information och stöd för elevhälsan. Allbrys plattform erbjuder säkra, GDPR-kompatibla kommunikationsvägar som hjälper till att identifiera och hantera elevers oro tidigt.