Skolkuratorn har en nyckelfunktion inom elevhälsan och arbetar för att främja elevers psykosociala hälsa och välmående i skolan. I en tid då psykisk ohälsa bland unga ökar har skolkuratorns arbete blivit viktigare än någonsin. Men vad gör en skolkurator, vad är syftet med deras uppdrag, och vad säger skollagen om deras roll? Här förklarar vi allt du behöver veta om skolkuratorns uppdrag.
Vad gör en skolkurator?
En skolkurator arbetar med psykosociala frågor i skolan och har ofta en socionomexamen eller likvärdig utbildning även om detta inte är ett krav enligt skollagen. Skolkuratorns huvudsakliga uppgifter inkluderar:
Samtalsstöd: Erbjuder stödjande och vägledande samtal till elever som upplever stress, ångest, mobbning, familjeproblem eller andra utmaningar.
Förebyggande arbete: Arbetar med att förebygga psykisk ohälsa och sociala utmaningar genom att främja en trygg och inkluderande skolmiljö.
Stöd till personal och vårdnadshavare: Ger vägledning till lärare och föräldrar om hur de kan stötta elever i behov av extra stöd.
Samordning av insatser: Samarbetar med andra professioner inom elevhälsan samt andra viktiga samhällsfunktioner så som barn- och ungdomspsykiatrin samt socialtjänsten, för att säkerställa att eleverna får rätt stöd.
Krisarbete: Deltar i akuta situationer och ger stöd till både elever och personal vid exempelvis sorg, olyckor eller konflikter.
Årshjul skolkurator
Inom elevhälsan är det vanligt att använda sig av ett årshjul för att tydliggöra vilka uppgifter som ska prioriteras under olika tider på året.
Genom att arbeta med ett årshjul för det hälsofrämjande arbetet underlättas skolkuratorns arbete. Ett årshjul hjälper till med att skapa struktur, tydlighet och möjlighet till systematisk utvärdering. Utformningen av årshjulet kan variera beroende på skolans organisation och ledning. I vissa skolor ansvarar skolkuratorn själv för att skapa årshjulet, medan det på andra skolor utformas gemensamt av elevhälsoteamet. I ytterligare andra skolor sker arbetet i samverkan mellan elevhälsan, pedagoger och elever.
Syftet med skolkuratorns uppdrag
Syftet med skolkuratorns arbete är att stärka elevers välbefinnande och möjligheter att nå sina utbildningsmål. Genom att arbeta förebyggande och främjande med psykosociala frågor bidrar skolkuratorn till att skapa en trygg skolmiljö där eleverna trivs och utvecklas.
Skolkuratorn har också en viktig roll i att främja likabehandling och motverka diskriminering. Genom att identifiera och hantera psykosociala hinder i tid bidrar skolkuratorn till att minska frånvaro och förbättra elevernas psykiska hälsa.
Vad säger skollagen om skolkuratorns roll?
Enligt skollagen ska alla skolor ha en elevhälsa som främjar elevernas utveckling mot utbildningens mål. Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser, där skolkuratorn har det psykosociala ansvaret.
Skollagen understryker vikten av att skolkuratorn arbetar förebyggande och hälsofrämjande för att stödja elevernas välmående och skolgång. Skolkuratorn förväntas också samarbeta nära med rektor, lärare och andra yrkesgrupper inom elevhälsan för att skapa en helhetssyn kring elevernas behov.
En förbättrad elevhälsa
I en pågående utredning om elevhälsan, En förbättrad elevhälsa, lyfts skolkuratorns roll som en central del av en förbättrad elevhälsa. Utredningen föreslår att skolkuratorer ska få en tydligare och mer framträdande roll i skolans elevhälsoarbete.
Förslagen inkluderar bland annat:
Bättre tillgång till skolkuratorer: Fler skolkuratorer behövs för att möta ökande behov bland elever.
Utökat ansvar för psykisk hälsa: Skolkuratorer föreslås få ett större ansvar för att förebygga och hantera psykisk ohälsa bland elever.
Tydligare samarbete med övrig elevhälsa: Skolkuratorn ska vara en självklar del av skolans strategiska arbete med hälsofrämjande och förebyggande insatser.
Utredningen betonar att en stark elevhälsa, där skolkuratorns insatser är en viktig del, kan bidra till att minska den psykiska ohälsan bland unga och förbättra elevernas skolresultat.
Varför är skolkuratorn viktig inom elevhälsan?
Skolkuratorn är en ovärderlig resurs för att främja elevers psykiska hälsa och skapa en trygg och inkluderande skolmiljö. Genom att erbjuda samtalsstöd, arbeta förebyggande och samordna insatser bidrar skolkuratorn till att stärka elevernas förutsättningar att lyckas i skolan och livet. Utredningen om en förbättrad elevhälsa kan komma att bidra till att skolkuratorns roll blir ännu viktigare. Med fler skolkuratorer och tydligare riktlinjer för skolkuratorns arbete kan skolorna bättre möta de ökande behoven hos dagens elever.
Digitala arbetssätt inom elevhälsan
Under de senaste åren har allt fler kuratorer utökat sitt arbete genom att även vara digitalt tillgängliga. Detta gör det möjligt att nå fler elever och arbeta mer träffsäkert inom det systematiska elevhälsaarbetet. Med hjälp av Allbrys plattform kan skolkuratorer inte bara öka sin tillgänglighet för eleverna, utan även få bättre verktyg för rapportering och fördjupad insikt i elevernas hälsa. Plattformen möjliggör också att skolan kan skapa ett årshjul baserat på elevernas faktiska behov, samtidigt som det underlättar samverkan genom att erbjuda gemensamma dataöversikter över elevhälsan.