Elevhälsa: Skollagen

Elevhälsa: Skollagen

Elevhälsan är en viktig del av skolans uppdrag och regleras av Skollagen (2010:800). I skollagen regleras tillgången till elevhälsan, vilka professioner som ska ingå i elevhälsoteamet och uppdragets syften och mål. I denna artikel går vi igenom vad skollagen säger om elevhälsan, vilka rättigheter eleven har och de utmaningar som dagens skolor står inför.

Elevens rättigheter enligt skollagen

Enligt Skollagen, 2 kap. 25 §, har varje elev rätt till elevhälsa under hela sin skoltid, från förskoleklass till gymnasiet. Syftet är att främja elevernas hälsa och på så sätt skapa bättre förutsättningar för lärande och utveckling. Elevhälsans arbete ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande för att skapa en trygg skolmiljö och stödja elevernas utveckling.

När en elev stöter på svårigheter – oavsett om det rör sig om inlärning, psykisk ohälsa eller fysisk hälsa – ska skolan enligt skollagen tillhandahålla det stöd som eleven behöver för att kunna fullfölja sina studier.

Elevhälsa och skollagen: Elevhälsan räcker inte till

Idag vittnar många skolor att man har en bristfällig tillgång till elevhälsa, vilket kan leda till att relevanta stödinsatser sätts in för sent. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är de största utmaningarna inom elevhälsan relaterade till psykisk ohälsa bland elever och problematisk skolfrånvaro. Dessutom saknas det ofta resurser för att skapa inkluderande lärmiljöer, utveckla anpassningar och stödinsatser som bidrar till en hälsofrämjande miljö, vilket skollagen kräver.

Skollagens reglering av elevhälsan förändrades 2010. Denna lagändring innebar att man överlät ansvaret för elevhälsan till huvudmännen, det vill säga till skolorna och kommunerna själva. Detta har man kunnat se har lett till stora variationer i hur elevhälsan fungerar i landet.

Regeringskansliet och Utbildningsdepartementet har pekat på att elevhälsans uppdrag ofta är otydligt och att många elever inte får tillgång till de förebyggande och främjande insatser som skollagen förordar.

Skollagen och regeringens utredning 2024: Förslag om förbättrad elevhälsa

I mars 2024 beslutade regeringen att tillsätta en utredning för att undersöka hur elevhälsan och skolans stödinsatser kan förbättras. Utredningen syftar till att säkerställa att alla elever får det stöd de behöver, och att elever inte ska behöva vänta för länge på insatser. En föreslagen åtgärd är en elevhälsogaranti, som bland annat kan reglera hur snabbt en elev ska få hjälp när behov uppstår.

Socialminister Camilla Waltersson Grönvall har påpekat att elevernas tillgång till elevhälsa varierar kraftigt mellan skolor, vilket kan anses stå i strid med skollagen. Skollagen föreskriver nämligen att alla elever ska ha tillgång till en samlad elevhälsa som omfattar skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator, men detta är inte alltid fallet i praktiken.

Psykisk ohälsa bland elever: En utmaning för skollagen

Psykisk ohälsa bland barn och unga har ökat, och detta har gjort skolkuratorernas roll inom elevhälsan ännu viktigare. Enligt skollagen ska elevhälsan arbeta förebyggande, men många skolkuratorer har ansvar för så många elever att de inte kan lägga tillräckligt med tid på varje enskild elev. Därför har bland annat utbildningsdepartementet och Akademikerförbundet SSR föreslagit att ett maxtak för antal elever per kurator ska införas för att säkerställa att kuratorerna kan fokusera på varje enskild elevs behov samt lägga tid på förebyggande arbete, vilket är avgörande för att minska och hantera psykisk ohälsa bland elever, och i enlighet med skollagen.

Skollagen och digitaliseringens möjligheter

Elevhälsan står inför flera utmaningar när det gäller att uppfylla kraven i skollagen, men digitala lösningar erbjuder nya möjligheter att möta dessa behov. Enligt skollagen ska elever ha tillgång till elevhälsa, men i praktiken finns stora skillnader i tillgången mellan skolor. Genom digitalisering kan tillgången till elevhälsa ökas och göras mer jämlik.

Allbry erbjuder digitala verktyg som gör det möjligt för elever att få stöd när de behöver det, oavsett var de befinner sig. Genom att sänka tröskeln för att söka hjälp kan Allbry bidra till att fler elever får det stöd de har rätt till enligt skollagen. Digitaliseringen kan också hjälpa skolor att lättare rekrytera personal och förbättra samverkan inom elevhälsoteamet.

?>