Digitalt verktyg för kuratorer – “Statistiken är min viktigaste kompass”

Digitalt verktyg för kuratorer

På vilket sätt stöttar Allbrys plattform skolkuratorn i det dagliga arbetet? Hur fungerar verktygets olika funktioner? Vilka är verktygets olika användningsområden?  I denna artikel berättar skolkuratorn Melissa hur hon använder Allbrys verktyg i sitt arbete.

Beskriv hur ditt arbete på Allbry ser ut!

Hos Allbry arbetar jag som digifysisk kurator, vilket innebär jag både arbetar fysiskt på plats i skolorna men även digitalt via och med Allbrys verktyg.

Hur använder du Allbry-plattformen i ditt dagliga arbete?

Jag använder plattformens flertaliga funktioner för bokning, dokumentationen, chatt, videosamtal och rapportering. 

Med hjälp av bokningssystemet kan jag med enkelhet boka in elever på samtal, varefter eleven kan bekräfta om tiden för samtalet passar eller inte. Via det digitala bokningssystemet kan jag enkelt styra min tillgänglighet utifrån mitt schema och när eleverna har behov av kontakt med mig. Det skapar en trygghet hos mig och eleverna då de kan boka upp mig vid önskat tillfälle. I samband med att en elev bokar in ett önskat möte med mig, kan eleven själv välja på vilket sätt mötet ska ske. Eleven fyller själv i mötestypen så som ”walk and talk”, ”digitalt möte”, ”fysiskt möte” och så vidare. Jag märker att eleverna blir mer bekväma när de själva kan påverka och styrka mötesformen.

Med hjälp av journalföringen, kan jag på ett säkert sätt och enligt GDPR, föra minnesanteckningar kring varje enskild elev, vilket förenklar mitt arbete då all information samlas på en och samma plats.

Snabbrapporterna är en funktion som jag fyller i efter varje samtal med elev, personal eller vårdnadshavare. I snabbrapporterna fyller jag i samtalets deltagare, huvudämnen, utformning samt min orosnivå för att sedan kunna kartlägga skolans och elevhälsans utvecklingsområden. I mitt dagliga arbete arbetar jag även en hel del med värdegrundsarbete. Med hjälp av snabbrapporternas statistik kan jag därmed kartlägga olika problemområden som framkommit under mina samtal samt se vad som är mest förekommande i olika åldrar. Med kartläggningen kan jag därefter arbeta med klasserna på ett förebyggande och hälsofrämjande sätt, där jag tidigt försöker fånga upp elever.  

Chattfunktionen är uppskattat i mitt dagliga arbete i Allbry-plattformen då det påminner om ett enkelt, snabbt och naturligt sätt att samtala med eleverna. Chattfunktionen använder jag både när jag arbetar digitalt men även när jag är på plats i skolan, exempelvis då jag ”checkar in” på en elev, utöver uppföljningssamtal. Chatten blir därmed ett lättillgängligt verktyg för att ha kontinuerlig kontakt med eleven. Dessutom är chatten det bästa alternativet för att påbörja samtal med elever som finner fysiska samtal svåra på grund av stigmat kring att ta hjälp, machokultur eller liknande. Med hjälp av chatten får eleven också ett annat möjlighet utrymme i samtalet. Eleven bestämmer själv när hen vill ta en paus och de ges tid att få tänka ut sitt svar i lugn och ro. Jag upplever att chatten är ett bra sätt för eleven att få förtroende för mig innan ett fysiskt samtal bokas in.

Videofunktionen, är precis som det låter, alltså ett verktyg jag använder mig av för videosamtal med elever. I mitt dagliga arbete används denna funktion för samtal med elever när jag inte är fysiskt på skolorna, eller när eleverna inte är på plats på skolan men känner att denna är i behov av ett samtal. Videofunktionen används flitigare av vissa elevgrupper än andra. Via videosamtal kan jag lättare nå hemmasittare, elever med hög frånvaro eller elever som drabbas av mobbning utanför skoltid.

På vilket sätt, menar du, att ditt arbete underlättar med Allbry som verktyg?

Jag upplever att i princip alla funktioner i Allbry underlättar mitt arbete på ett eller annat sätt. Det främsta redskapet som Allbry-plattformen bidrar med är statistiken som jag får tillgång till med hjälp av snabbrapporterna. Denna statistik vägleder mig i mitt arbete. Med hjälp av statistiken kvalitetssäkras mitt arbete då jag får en djupare inblick av skolans och elevernas svårigheter och problemområden. Genom att identifiera dessa kan jag, tillsammans med elevhälsoteamet, med större säkerhet sätta in rätt handlingsplaner där det faktiskt behövs. 

Detta underlättar mitt arbete som kurator, då en svårighet inom min yrkeskår många gånger handlar om att kuratorn inte räcker till, och att elevers svårigheter hinner utvecklas till mer komplexa innan vi på skolan hinner fånga upp dessa. Med hjälp av snabbrapporterna har jag en kontinuerlig inblick av vad som behöver fokuseras på. Statistiken från snabbrapporterna är min viktigaste kompass i mitt förebyggande och främjande arbete i skolan.

Upplever du någon skillnad med Allbry som verktyg i förhållande till hur tidigare arbete i rollen som skolkurator?

Jag upplever en stor skillnad i mitt arbete, framför allt att fler elever faktiskt tar kontakt med mig. Här säger även eleverna att när man tidigare sökt kuratorn har hen inte alltid varit på plats, eller så har det känts för “stort” att boka in ett möte. Ibland har man även fått vänta länge tills kuratorn är på plats igen. Med hjälp av verktyget upplever jag att eleverna känner sig mer bekväma med att ta kontakt, detta framförallt med hjälp av chattfunktionen. Möjligheten att vara anonym gör att fler vågar söka upp mig och så småningom blivit bekväma med att chatta som sig själva. Via chattens funktioner får jag möjlighet att fånga upp elever som annars aldrig hade känt sig bekväma med att ta kontakt med kuratorn på skolan.

Finns det något du skulle vilja tipsa en yrkeskollega om i sitt användande av Allbry-plattformen?

För mig är det viktigt att eleverna på skolan känner sig trygga med appen och förstår appens funktioner. Det jag därför skulle vilja tipsa om är att lägga tid på appens implementering och förklara dess funktioner för eleverna. Desto fler eleverna som bekantar sig med appen, desto fler elever känner sig bekväma att använda den.

?>