Allbry brinner för elevhälsa. Vi tror på elevhälsa på elevens vis. Men, vad betyder egentligen elevhälsa och vad säger skollagen? I denna artikel reder vi ut elevhälsans betydelse och vanliga begrepp kopplat till elevhälsoarbetet.
Vad är elevhälsa?
Elevhälsa innebär att det ska finnas tillgång till hälsofrämjande insatser på skolan för samtliga elever från förskoleklass till gymnasiet. Med tillgång till elevhälsa menas att eleverna har rätt att nyttja skolans medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Detta för att främja elevernas inlärning, utveckling och hälsa.
Elevhälsans ursprung
Elev- och skolhälsovård har funnits i svensk skola sedan tidigt 1800-tal. Elevhälsan bestod vid denna tidpunkt av en skolläkare som anlitades till enstaka skolor i Sverige. Detta för att ge vård åt elever med prekära levnadsförhållanden. Det framkom av skolläkarens besök att många elever upplevde både trötthet och huvudvärk. Dessa åkommor kopplade man till bostadsförhållanden, hygien eller arbetsmiljön på skolorna.
Detta la grund för vad som kom att kallas skolsköteska. 1910 anställdes den första skolsköterskan i Sveriges. Hon gick under benämningen “lusfröken”. Hennes uppgift var att bekämpa lus i samband med hemsök. Hembesöken la grund för utvecklingen av skolsköterskans uppgift att arbeta med både hälsovård och sociala insatser. Tillsammans med lärare på skolan fungerade skolsköterskan som skolans elevvårdare innan skolkuratorer och skolpsykologer anställdes 1950.
Kuratorsverksamheten upptåg
Sedan 1950-talet har skolans elevvård utgjorts av skolkuratorer. Skolkuratorer fanns under denna tid främst på gymnasieskolor. Under 1960–70 talen växte kuratorsverksamheten avsevärt på både grund-, gymnasie- och den kommunala vuxenutbildningen. Kuratorsverksamhetens främsta syfte var att vara en samordnade part mellan socialtjänst, skola och hemmet. Många skolkuratorer arbetade också yrkesvägledande men detta togs sed mera över genom att tillsätta SYV-funktioner under samma decennium.
Skolkuratorer beskrevs som skolans sociala experter. Föräldrar och elever kunde vända sig till skolkuratorn för tips, vägledning eller hjälp i frågor som rörde svårigheter i skolsituationen och personlig utveckling. Skolkuratorer skulle också hålla kontakt med socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatrin.
I samband med den nya skollagen från 2011 betonades det förebyggande och hälsofrämjande arbetet där medicinska, psykologiska, psykosociala samt specialpedagogiska insatser ingår. Enligt skollagen (2010:800) ska det finnas tillgång till en samlad elevhälsa inom professionerna skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator. Elevhälsan ska bidra till att skapa en god miljö som främjar lärande, utveckling samt hälsa.
Från och med den 2 juli förstärks skollagen om elevhälsa ytterligare. I skollagen förtydligas nu elevhälsoarbetet genom ytterligare inskrivelser. Dessa består av att elevhälsans arbete ska ske i samverkan mellan lärare och övrig personal samt bedrivas på individ- grupp och skolenhetsnivå. Elevhälsan ska också vara en del av skolans kvalitetsarbete. Man lägger även till att elevhälsan ska samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten. I skollagen ställer man också högre krav på tillgången till specialpedagog och speciallärare. Betydelsen av att arbeta förbyggande, främjande och åtgärdande menar man kräver tydligare rutiner och en bättre samverkan mellan skolans samtliga funktioner och professioner.
Vad är ett elevhälsoteam?
Ett elevhälsoteam består i regel av skolkuratorer, skolsköterskor, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare, skolpsykologer samt skolläkare. Skolan behöver nödvändigtvis inte ha samtliga professioner på plats, men det ska finnas tillgång till samtliga vid behov. Elevhälsoteamet är ofta lett av skolans rektor eller biträdande rektor som delegerar och blir informerad om elever eller händelser som rör den medicinska, psykosociala eller pedagogiska hälsan i skolan.
Elevhälsoteamet har en viktig funktion för elevernas skolprestationer och för att eleverna ska fungera i skolmiljön. Enligt skollagen bör elevhälsoteamet, även kallat EHT, arbeta samlat. Det tvärprofessionella samarbetet syftar till utbyte av kunskap och informations inhämtning och ska främja en god skolmiljö som skapar lust av lära. Elevhälsans främsta uppgift är att arbeta förebyggande och främjande för att elever ska få stöd att nå kunskapsmål.
Vad är ett EHT möte?
Skolans elevhälsoteam har fortlöpande avstämningar och vad man kallar EHT möten som syftar till att diskutera elevärenden för utredningar av orsaker till elevers inlärningssvårigheter eller andra konsekvenser för välmående i skolan. Det kan finnas orsaker som berör elevernas medicinska, psykiska, fysiska eller sociala hälsa. Tillsammans med skolans lärare ska elevhälsoteamet bli uppmärksammade på om det finns något som är avvikande hos eleverna. Det kan till exempel vara oroande hög skolfrånvaro. Utifrån utredning och samverkan lägger man fram en plan för stöd och vägledning i ett specifikt elevärende.
Elevhälsan arbetar i samverkan med Socialtjänst och i vissa fall kan en EHT anmälan behöva upprättas i det fall skolans egna insatser inte varit tillräckliga, eller om man bedömmer att Socialtjänsten är nödvändig att koppla in i elevärendet för att tillgodose elevens hälsa och välmående. En EHT anmälan är detsamma som orosanmälan. Skolpersonal har enligt lag skyldighet att anmäla oro kring barn, där av är den korrekta benämningen orosanmälan utifrån anmälningsplikt.
Vad menas med central elevhälsa?
Den centrala elevhälsan är en enhet inom kommunens barn- och utbildningsförvaltning vars syfte är att stötta skolor och skolpersonal i arbetet med elevhälsan.
Den centrala elevhälsan är en samlad enhet med stödresurser till huvudmannens skolor med fokus på fysisk och psykisk hälsa. Anledningen till att många valt att utveckla en central elevhälsa är att alla elever ska få möjlighet att utvecklas med rätt förutsättningar. Inom enheten finns skolsköterskor, kuratorer, psykologer, specialpedagoger samt läkare som stöttar skolorna med pedagogisk omsorg och särskilt anpassat stöd. Dessa stödresurser är till för rektorer och den lokala elevhälsan på skolorna.
Det finns ingen större skillnad på elevhälsoarbetets utformning på privata och kommunala skolor, huvudmannen väljer själva hur elevhälsan ska vara utformad. Om det finns resurser kan huvudmannen tillsätta en central elevhälsa men för mindre skolor kan det bli svårare. Då brukar man snarare tillsätta EHT teamet lokalt. Lokal elevhälsa innebär att EHT endast ansvarar för att arbeta med de lokala behoven, det vill säga endast den egna skolan.
Nyckeln till en välfungerande elevhälsa
För att lyckas att tillgodose skolans elever med rätt insatser är tillgången till stöd A och O. I skollagen framgår att elevhälsoteamet ska arbeta förbyggande och hälsafrämjande. För att lyckas med detta arbete måste elevhälsan vara nåbar för eleverna på ett sätt som öppnar upp för att söka stöd i tid.
Idag vittnar många skolkuratorer och elevhälsoteam om att man mestadels måste arbete med att “släcka bränder”, när faran redan är där, vilket påverkar möjligheterna till det preventiva arbetet. Genom att öka kunskapen kring psykisk ohälsa minskar stigmatisering men i det är det också viktigt att uppmuntra eleverna att ta stöd.
En annan utmaning många skolkuratorer vittnar om är det begränsade handlingsutrymmet, inte minst med anledning av att många inom EHT inte är på plats varje dag på samma skola. Idag är det vanligt att en skolkurator delar sitt uppdrag mellan flera skolor och är ensam i sitt arbete för närmare tusen elever. Det begränsar både kuratorns arbete såväl som elevernas möjligheter till stöd.
Allbry ökar tillgängligheten till stöd. Vill du veta mer?