Elevhälsa: Specialpedagogens roll 

Elevhälsa: Specialpedagogens roll
Specialpedagogen har en nyckelfunktion inom elevhälsans arbete med syfte att skapa förutsättningar för en inkluderande och stödjande lärandemiljö. I takt med att både behov och teknik utvecklas, växer även efterfrågan på den digitala specialpedagogen – en profession som förenar pedagogik med digitala lösningar. I denna artikel fördjupar vi oss i hur specialpedagoger, både traditionella och digitala, stärker elevhälsan och bidrar till varje elevs möjlighet att lyckas i skolan.

Specialpedagogens roll inom elevhälsan

Elevhälsans uppdrag består i att främja elevers inlärning, utveckling och välbefinnande. Som en del av elevhälsoteamet (EHT) tillför specialpedagogen en viktig kompetens kring lärmiljöer, pedagogik och tillgänglighet. Specialpedagogens uppgift är att bidra med ett helhetsperspektiv på hur skolan kan bli mer tillgänglig – både fysiskt, socialt och pedagogiskt. Specialpedagogens arbete utförs både på individ- och organisationsnivå, med särskilt fokus på organisationsutveckling. Genom att arbeta förebyggande och främjande stärker specialpedagogen inte enbart den enskilda elevens möjlighet att lyckas, utan bidrar också till att hela skolmiljön blir mer inkluderande.

Vad gör en specialpedagog?

En specialpedagog arbetar främst med att identifiera, analysera och förebygga hinder för elevers lärande. Till skillnad från speciallärare, som ofta arbetar direkt med elever i behov av särskilt stöd, har specialpedagogen ett mer konsultativt uppdrag. Det innebär att specialpedagogen samarbetar med lärare, skolledning, vårdnadshavare och övriga inom elevhälsan för att utveckla strategier och anpassningar som gynnar alla elever.

Huvudsakliga uppgifter som specialpedagog inkluderar:

  • Kartläggning av elevers behov
  • Rådgivning till pedagogisk personal
  • Utveckling av inkluderande undervisningsstrategier
  • Medverkan i skolans elevhälsoteam
  • Stöd vid upprättande av åtgärdsprogram och extra anpassningar

Digital specialpedagog

Digitaliseringens framfart har skapat nya möjligheter för specialpedagogiskt arbete. Som digital specialpedagog ökar möjligheterna till ett mer flexibelt stöd, utifrån elevernas och skolans behov. Genom att kombinera sitt arbete med digitala läromedel och skolverktyg, samt att erbjuda stöd och hjälp även digitalt, görs specialpedagogens arbete tillgängligt för fler.

Till exempel kan en digital specialpedagog arbeta på distans, vilket ger skolor i hela landet – även i glesbygd – tillgång till kvalificerat stöd. Med digitala verktyg finns också andra insiktsmöjligheter för kartläggningar av skolan och elevernas behov i organisationsutvecklingsarbetet.

Den digitala specialpedagogen spelar alltså en viktig roll i framtidens elevhälsa genom att bidra till ett mer flexibelt och effektivt pedagogiskt stöd.

?>