Grundskolan Vittra Gävle identifierade ett behov av att utöka sitt stöd till eleverna, både under och efter skoltid. För att möta detta behov införs nu ett digitalt verktyg som ska underlätta kontakten med elevhälsan. Dessutom lanseras en digital kvällskurator som eleverna kan chatta med efter skolan, för att vara tillgängliga när eleverna behöver det som mest.
För att lyckas nå eleverna måste elevhälsan finnas där eleverna är
Carlos Santis, rektor på Vittra Gävle, betonar vikten av att elevhälsan är närvarande där eleverna befinner sig, både fysiskt och digitalt.
– Barn och unga spenderar mycket tid online och det är därför viktigt att vi närmar oss deras värld. Genom denna tjänst kommer våra elever att ha stöd, hjälp eller helt enkelt någon att kontakta nära till hands, vilket är avgörande för att ge dem det stöd de behöver på ett tillgängligt och naturligt sätt, säger Carlos Santis.
Ökat stöd både under och efter skoltid
Målet med den nya tjänsten är framför allt att öka tillgången till stöd för eleverna, både under och efter skoltid. Vittra Gävle är en mobilfri skola och under dagtid finns det en kurator på plats, som nu dessutom kan nås även digitalt via skoldatorn. Med den chattande kuratorn som finns tillgänglig kvällstid mellan 17-21, erbjuds kompletterande stöd och flexibla möjligheter till hjälp när eleverna efterfrågar det som mest.
– Det vi ser mest fram emot är möjligheten att komplettera det befintliga och fysiska stödet som finns på skolan, särskilt vår skolkurator, med en tjänst som ger eleverna tillgång till hjälp även utanför skoltid. Genom detta hoppas vi göra stor skillnad för elevernas välmående. Vi får också bättre förutsättningar att förebygga och tidigt upptäcka eventuell psykisk ohälsa. Vårt mål är att eleverna ska känna sig trygga med att söka hjälp, och att vi genom dessa tidiga insatser kan skapa bättre förutsättningar för deras välmående och skolgång, fortsätter Carlos Santis.
Förebyggande insatser för elevers välmående
Den psykiska ohälsan bland barn och unga är en verklighet som Vittra Gävle inte har kunnat undgå. Med den digitala tjänsten och kvällsstödet ser Carlos Santis möjligheter att nå fler elever och erbjuda dem den hjälp de behöver.
– Genom att erbjuda digitala kontaktvägar till elevhälsan öppnar vi dörrar för elever som annars inte vågar eller känner sig bekväma med att söka hjälp i skolan. Även om vi alltid kommer att finnas till hands för våra elever under skoltid, kan vi nu dessutom genom den chattande kvällskuratorn, öppna upp för alternativ för de elever som föredrar att ta kontakt i en annan miljö eller på sina egna villkor. Vi hoppas att detta kommer att sänka tröskeln för att söka stöd, så att fler elever får den hjälp de behöver, säger Carlos Santis.
Förebyggande insatser för elevers välmående
Med den digitala plattformen ser Vittra Gävle nya möjligheter för tidig upptäckt av mönster och identifiering av problemområden.
– Tjänsten ser vi kommer underlätta för elevhälsan när det gäller dokumentation och insamling av värdefull data för vårt systematiska kvalitetsarbete. Genom den digitala plattformen kommer vi kunna sammanställa och analysera information, vilket hjälper oss att upptäcka mönster och identifiera problemområden som tidigare varit svåra att se. Detta ger oss bättre verktyg för att arbeta mer förebyggande och förbättra våra insatser, avslutar Carlos Santis.