Kurator online- “Eleverna får större tillgång till stöd”

Arbeta som kurator online

Allbrys digifysiska skolkurator Botrus Botrus finns idag tillgänglig via chatt, videosamtal så väl som för fysiska möten för elever vars skolor är anslutna till Allbry. Vi gjorde en intervju med honom. Vad innebär det egentligen att arbeta som skolkurator? Vad är skillnaden att arbeta digifysiskt kontra traditionellt och vilka frågor upplever Botrus att eleverna särskilt söker stöd för?

Vad gör en skolkurator?

– Som skolkurator arbetar du främst med elevernas psykosociala hälsa och mående. Du finns till som stöd för eleverna och vill underlätta deras skolgång så mycket som möjligt. Det innebär att du har nära kontakt med eleverna via samtal både enskilt såväl som i grupp. Som kurator online på en skola förändras förutsättningarna för tillgången eleverna har. Traditionellt finns det en skolkurator fysiskt på plats på skolan ett visst antal timmar i månaden, eller veckan, beroende på hur skolan valt att styra sitt elevhälsoarbete. Som kurator online är tillgängligheten ofta större. På vissa skolor saknas en skolkurator och då är det ofta skolsköterskan som eleverna får vända sig till även för sina psykosociala frågor.

Hur ser ditt arbete ut på Allbry?

– Mitt arbete på Allbry går ut på att finnas tillgänglig för eleverna, via chatt och videosamtal. Jag arbetar framför allt som kurator online men finns även tillgänglig fysiskt på vissa skolor som är i behov av digifysisk bemanning. Jag chattar mycket med mina elever och har även många videosamtal. I arbetet med Allbry fyller jag även i snabbrapporter som är väldigt värdefulla då jag får en överblick av elevernas välmående samt kan följa upp vad mina elever pratar om. Samtidigt som jag kan använda mig av statistiken i det förebyggande och främjande arbetet. När jag inte är på skolan så kan eleverna ändå nå mig och få det stödet de har rätt till. Som kurator på Allbry upplever jag att elevhälsans kvalitetsarbete förbättrats och att eleverna fått större tillgång till stöd.

På vilket sätt känner du att ditt arbete gett fler elever stöd?

– Genom min tillgänglighet på Allbry upplever jag att tröskeln för att söka stöd har minskat väldigt mycket. Nu kan eleverna snabbt och enkelt kontakta mig. Jag finns där eleverna finns, i de digitala kretsarna. Att arbeta som skolkurator innebär också att känna viss stress att inte hinna med eller vara tillräcklig för alla elever som behöver stöd. Allbry har verkligen underlättat detta. Genom att arbeta digitalt med eleverna kan jag ta emot fler elever, samtidigt som det systematiska och uppföljande arbetet underlättats. För många elever är det hjälpsamt att få ett meddelande på måndagsmorgonen om hur helgen har varit, att där finns någon där som tänker på en. Många gånger är det bara det som behövs, en utomstående vuxen som lyssnar och ser en.

Vilka är de vanligaste frågor du möter från eleverna?

– Jag märker att den psykiska ohälsan ökar. Det kan vara skolstress och prestationsångest. Ofta kopplat till låg självkänsla och självförtroende. Detta upplever jag är väldigt vanligt bland eleverna. Det finns en hög press på prestation inom alla områden idag och känslor av att inte vara nog. Många av mina elever söker upp mig efter skolan efter en tuff dag för att man behöver någon utomstående att prata enkelt med. Det vanligaste sättet att kontakta mig på brukar vara via chatten. Eleverna beskriver att det känns skönt att inte behöva sitta ansikte mot ansikte och att det blir mindre dramatiskt att skriva i chatten.  

Vad upplever du att skolor och elever som använder Allbry får för nytta?

– Framför allt upplever jag att skolor ser stor nytta i att Allbry ökar tillgängligheten. För eleverna som får mötas på en plats där de känner sig bekväma samt för skolors vars systematiska kvalitetsarbete främjats. Jag upplever också att elevhälsoteamet tillsammans med rektorer tycker att verktyget är väldigt värdefullt för att det finns så många delar verktyget kan användas till. Allt ifrån att öka kunskapen kring ett aktuellt ämne som uppkommit i rapporterna och som eleverna pratar om, till att bygga ett värdegrundsarbete, till att kunna rikta sina insatser för ett förebyggande och främjande arbete.

Vad är det bästa med Allbry, menar du?

– Det bästa med Allbry är att alla elever kan söka stöd oavsett vart man befinner sig. Det är snabbt och enkelt. Allbry sänker verkligen tröskeln för eleverna att söka stöd!

?>