Örnsköldsvik skapar nya kontaktvägar till elevhälsan genom Allbrys plattform

Örnsköldsvik-Allbry

Örnsköldsviks kommun har infört Allbrys digitala plattformen för att stärka kontakten mellan elever och elevhälsan. Plattformen används idag av elever i årskurs 6–9 samt på gymnasiet. Syftet är att öka tillgängligheten och erbjuda stöd på ett sätt som möter eleverna i deras vardag och på en arena som de är van vid. Pamela Haga, enhetschef för elevhälsan, samt skolkuratorn Caroline Edström, berättar om satsningen som varit igång i 1,5 år sedan starten i oktober 2023.

Den digitala chatten möjliggör stöd även utanför skolans väggar

Bakgrunden till satsningen är ett politiskt beslut om att elevhälsan ska bli mer tillgänglig, inte minst för elever som annars inte söker hjälp.

– Med Allbry kan vi nå elever även när de inte är på plats i skolan. Vi ser att elever med både allvarliga och komplexa frågor faktiskt vågat ta kontakt tack vare chattfunktionen. Utan Allbry hade de kanske aldrig sökt stöd och vi fortsätter att arbeta med implementeringen, säger Pamela Haga.

Caroline Edström menar att plattformen skapar kontinuitet.

– Chattfunktionen i plattformen skapar ytterligare en möjlighet att hålla kontakt över tid. Det är särskilt värdefullt för elever som har svårt att uttrycka sig muntligt eller inte vill ta ett samtal ansikte mot ansikte.

Fokus på både individ och grupp – via klassrumsarbete och statistik

Samarbetet med Allbry har två tydliga spår. Dels individuella kontakter via chatt och bokning av fysiska samtal eller digitalt via video samt dels som en integrerad del i klassrumsundervisningen. Till exempel har man på en skola börjat använda Allbry i klassrummen med åk 7, kopplat till främjande arbete med elevhälsan.  Eleverna har fått möjlighet att skriva i chatten under lektionstid samt att man har använt plattformens enkätverktyg för att kartlägga behov på gruppnivå.

– Enkäterna ger oss ett värdefullt underlag för frågor som: Hur mår klassen? Behöver vi jobba vidare med något? Vi får signaler om sådant som exempelvis stress och basbehov, vilket är viktiga områden att synliggöra för att kunna stödja eleverna i att skapa goda förutsättningar att nå målen i skolan. Resultatet kopplas sedan ihop med hälsosamtalens resultat och planen är att det sedan kan används i dialog med och som stöd för lärarna, berättar Caroline Edström.

I den digitala plattformen skapas snabbrapporter och statistik som ger insikt i vilka frågor som är aktuella och hjälper skolorna att rikta sina insatser.

– Det är tydligt att psykisk hälsa och stress är de största områdena just nu, säger Pamela Haga.

Skapar trygghet även utanför skoltid

Plattformen används idag av kommunens skolkuratorer från årskurs 6-9 och på gymnasiet. Flera av kuratorerna delar sin närvaro på flera skolor och då är Allbry ett system som underlättar för eleverna att snabbt kan ta kontakt ändå. I plattformen finns också integrerade stödlinjer så som Bris, Killar, Mind med flera, för eleverna att ta kontakt när kuratorn inte är tillgänglig.

– Genom att stödlinjer är integrerade i appen, finns också hjälp att få kvällar, helger och under lov. Det skapar en trygghet för oss som personal men främst för eleverna att veta att de alltid kan få stöd, säger Caroline Edström.

?>