
Elevhälsa är en del av skolans ansvar, men också en verksamhet som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen. Det innebär att huvudmannen för skolan , vilket oftast är kommunen eller en friskolekoncern, är vårdgivare för skolans medicinska elevhälsa. Att vara vårdgivare innebär att säkerställa kvalitet, patientsäkerhet och att lagar och föreskrifter följs i den vård som ges i skolan. Vårdgivaransvaret är en viktig, men ibland förbisedd, del av elevhälsoarbetet som är en förutsättning för att skolsköterskor och skolläkare ska kunna utföra sitt uppdrag enligt gällande lagstiftning.
Vad innebär vårdgivaransvar inom elevhälsa?
Med hjälp av digitala verktyg för vårdgivaransvar kan skolan arbeta mer systematiskt och säkerställa en trygg och tillgänglig elevhälsa för alla elever. Vårdgivaransvaret innebär att den som är ansvarig för den medicinska delen av elevhälsan (dvs. skolsköterska och skolläkare) också har ansvar för att det finns en fungerande organisation för att följa lagar som hälso- och sjukvårdslagen (HSL), patientsäkerhetslagen (PSL) och patientdatalagen (PDL).
Det är vårdgivaren som ska se till att det finns rutiner för exempelvis journalföring, informationssäkerhet, klagomålshantering, delegeringar och avvikelsehantering. Vårdgivaren är även ansvarig för att det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete inom den medicinska elevhälsan, där man följer upp, analyserar och utvecklar verksamheten utifrån patienternas (elevernas) behov och rättigheter.
Vem är vårdgivare?
I kommunala skolor är det den ansvariga nämnden i kommunen, vanligtvis barn- och utbildningsnämnden, som är vårdgivare. I fristående skolor är det den juridiska enheten, exempelvis ett aktiebolag eller en stiftelse, som är vårdgivare. Det är viktigt att vårdgivaren har utsett en verksamhetschef med tydligt mandat och ansvar för att leda och utveckla den medicinska elevhälsan. Verksamhetschefen måste ha relevant kompetens, ofta med bakgrund inom hälso- och sjukvården.
Det är vanligt att skolledare och elevhälsopersonal inte är fullt insatta i vad vårdgivaransvaret faktiskt innebär, något som i sin tur kan leda till brister i kvalitet och patientsäkerhet. Därför behöver skolhuvudmän säkerställa att kompetens finns och att ansvarsfördelningen är tydlig.
Kvalitet och patientsäkerhet i skolans hälsoarbete
Eftersom den medicinska elevhälsan räknas som hälso- och sjukvård ställs samma krav på dokumentation, kvalitetssäkring och patientsäkerhet som inom annan vård. Det innebär bland annat att skolsköterskor och skolläkare ska dokumentera i enlighet med patientdatalagen, följa hygienrutiner och arbeta utifrån evidensbaserade metoder. Vårdgivaren har ansvar för att dessa krav uppfylls och att det finns resurser för fortbildning, handledning och uppföljning.
Patientsäkerhetsberättelser, riskanalyser, interna avvikelser och kvalitetsgranskningar är exempel på verktyg som vårdgivaren ska använda i sin styrning av verksamheten. Det handlar inte bara om att förebygga misstag utan om att skapa en trygg, rättssäker och tillgänglig vård för eleverna.
Vårdgivaransvarets betydelse i elevhälsan
Att det finns ett tydligt vårdgivaransvar inom elevhälsan är avgörande för att elever ska kunna få det stöd de har rätt till, på ett säkert och rättssäkert sätt. I en tid då elevhälsan står inför ökade behov, särskilt gällande psykisk ohälsa, är det viktigt att den medicinska delen av elevhälsan inte hamnar i skymundan eller bedrivs utan tillräcklig styrning.
Vårdgivaransvaret fungerar som ett skyddsnät som garanterar att skolsköterskor och skolläkare kan arbeta professionellt och följa sin legitimation. För skolhuvudmän innebär det ett ansvar att organisera, leda och utveckla vården, men också en möjlighet att bygga en mer hållbar och rättssäker elevhälsoorganisation.
Digitalt stöd för kvalitetssäkring
Digitala verktyg som Allbry kan vara ett viktigt stöd för vårdgivare och verksamhetschefer i deras ansvar. Med hjälp av digital dokumentation, struktur för uppföljning och överblick över elevhälsans insatser kan kvalitetsarbetet effektiviseras och rättssäkras. Digitala elevhälsoplattformar gör det även möjligt att samordna information och arbeta mer förebyggande och strukturerat.
Därför är vårdgivaransvaret en nyckel i elevhälsan
Vårdgivaransvaret är grunden för att skolans medicinska elevhälsa ska fungera – både juridiskt, organisatoriskt och kvalitetsmässigt. För att elevhälsan ska vara mer än en symbolisk funktion krävs att huvudmannen tar sitt ansvar på allvar. Genom att förstå och leva upp till sitt vårdgivaransvar kan skolan säkerställa att eleverna får tillgång till säker, likvärdig och professionell elevhälsa, och att skolsköterskor och skolläkare har rätt förutsättningar att göra sitt viktiga arbete.



