Nordanstigs kommun har valt att stärka elevhälsan genom ett samarbete med Allbry. Sedan våren 2025 har elever på tre grundskolor tillgång till en digital specialpedagog. Målet är att upprätthålla en tillgänglig och sammanhållen elevhälsa som ger både elever och personal rätt stöd.
Tillgängligt stöd och handledning i skolans vardag
Den digitala specialpedagogen är en del av elevhälsoteamet och arbetar med att identifiera, analysera och förebygga hinder för elevers lärande. Arbetet kan innebära att upprätta och följa upp åtgärdsprogram, handleda pedagogisk personal och utveckla undervisningsstrategier. Specialpedagogen samarbetar även med lärare, skolledning, vårdnadshavare och övriga inom elevhälsan för att utveckla strategier och anpassningar som gynnar eleverna.
Bakgrunden är svårigheten att rekrytera fysiska specialpedagoger, en utmaning som flera kommuner delar. Genom Allbry har Nordanstig hittat en lösning som säkerställer att elever och lärare inte står utan det viktiga stöd som specialpedagogiken innebär.
Eva-Britt Ersson, rektor i kommunen, beskriver samarbetet som mycket lyckat och specialpedagogen Hiba Nadim som kunnig, tydlig och tillgänglig:
– Digital specialpedagog kompletterar elevhälsan tydligt då den fysiska elevhälsopersonalen är på plats mer sporadiskt och bara går att nå vissa dagar. Den digitala specialpedagogen kan vi däremot nå snabbt och enkelt alla dagar, vilket skapar trygghet för både lärare och elever. Det ger oss en annan tillgänglighet, säger hon.
Så fungerar den digitala specialpedagogen
Genom digitala möten och ett nära samarbete med skolornas personal bidrar specialpedagogen med kartläggning, rådgivning och stöd. Arbetet omfattar såväl åtgärdsprogram som handledning av lärare och deltagande i möten med elever och vårdnadshavare. Rollen är, precis som för en fysisk specialpedagog, att undanröja hinder för lärande och skapa goda förutsättningar för alla elever att nå sina mål.
– Relationsbygget kan vara enklare vid fysiska möten, men fördelarna med tillgänglighet och kontinuitet väger tungt. Trots att arbetet sker digitalt gör specialpedagogen de uppgifter som behövs, och fungerar som ett viktigt bollplank för skolans personal, säger Eva-Britt.
Viktigt steg för likvärdighet och utvecklingen
För Nordanstigs kommun innebär samarbetet att man kan erbjuda likvärdiga kvalitet i elevhälsan som andra kommuner, trots svårigheter att rekrytera. På sikt ser man att digitala lösningar kan spela en viktig roll för skolutvecklingen, både genom ökad tillgänglighet och större flexibilitet.
– Digitala lösningar blir allt viktigare för likvärdighet och kontinuitet, särskilt när det är svårt att rekrytera. Utan specialpedagog riskerar utvecklingen att stanna av. Digitalt kan inte ersätta allt, men det säkerställer att elever och lärare inte står utan stöd, sammanfattar Eva-Britt.



